The Legend Of Zelda: Breath Of The Wild (Nintendo Switch)
Att skriva en recension av Breath of the Wild borde egentligen vara
ganska enkelt. Det är det nittonde officiella spelet i ordningen, och
alla har väl hört talas om sagan om prinsessan Zelda och den
svärd-svingande, grönklädde hjälten Link. Vi var många som växte upp med
spelen till Nintendos olika konsoler på 80 och 90-talet, och både sagan
och spelen älskas av människor i alla åldrar världen över. Spelen
kännetecknas av kampen mellan gott och ont, hjältemod, kluriga gåtor och
framförallt äventyr. Och nu (nåväl, det släpptes 2017) har alltså det
nittonde spelet i ordningen kommit till Nintendos senaste konsol,
Nintendo Switch.
Men är det då lätt att skriva en text om detta spel måntro, svaret är
nej, och varför ska jag försöka förklara nu. Håll till godo.
Nästan alla de andra spelen i Zelda-serien har varit mer eller mindre
linjära. Visst har det funnits en någorlunda fri värld att springa runt
i, men det har alltid varit en röd tråd att följa och en viss (och ofta)
förutbestämd ordning man behöver klara spelets palats och andra
utmaningar i. Det enda spelet innan Botw som faktiskt inte var linjärt,
var det allra första på Nintendo 8-bit. Där kunde man själv välja helt
fritt i vilken ordning man ville ta sig an spelets utmaningar. Såklart så var
det mer eller mindre omöjligt att försöka sig på spelets sista palats
på en gång, men valfriheten fanns där. Denna valfrihet valde sedan
Nintendo att ta bort under många år, och fansen verkade nöjda med detta
beslut. Det är först på senare år som diskussionerna på allvar tagit
fart angående varför det inte har kommit något fler spel med liknande
valfrihet som det första spelet hade, men i och med Botw har det nu
alltså det. Visst finns det även en röd tråd i Botw, men hur man väljer
att spela spelet är helt upp till spelaren själv.
Personligen älskar jag Zelda-spelen, och har gjort det ända sedan jag
spelade det första spelet i serien för många långa år sedan.
Äventyrsspel och rollspel var det som i spelväg tilltalade mig allra
mest när jag växte upp, och jag spelade allt jag kom över. Oavsett om
det var peka/klicka äventyr på Commodore 64 och Amiga,
textkommando-baserade rollspel på Super Nintendo, eller mer
action-betonade äventyrsspel på Sega Master System och Nintendo 8 bitar.
De hade alla sin egna charm. Det senaste "nya" äventyrsspelet jag
verkligen fastnade för var Zelda Twilight Princess på Nintendo Gamecube,
och det var 2006. Hmm, det var visst 14 år sedan det. Tiden går snabbt,
och Nintendo Switch med det "nya" Zelda-Breath of the Wild släpptes ju
visst redan 2017. Och här sitter jag, i slutet av 2020, alltså tre år
senare och spelar det för första gången. Men vad gör väl det. Kvalitet
försvinner inte med tiden, och om det är något Nintendo är bra på, då är
det kvalitet.
När jag så startar min första session av Breath of the Wild har jag
tyvärr en del förutfattade meningar i bakhuvudet. Jag har både hört och
sett andra som pratat om spelet med blandade åsikter. Många tycker inte
om den nya grafikstilen, och många tycker inte det har den riktiga
"Zelda-känslan". Varför jag låtit mig påverkas och faktiskt väntat flera
år med att köpa en Switch och Zelda gör mig lite irriterad på mig
själv, men nu har jag ju i alla fall till sist tagit beslutet, och en
fin och mörkgrå switch tillsammmans med Zelda är i min ägo.
Det tar inte många steg för mig att gå med Link förrän jag släppt de
negativa och frågande tankarna jag hade någonstans i bakhuvudet. Jag
springer långsamt framåt genom en smal grotta, klättrar (!) upp för en
stenbrant, genom en smal grotta till och sedan öppnar sig den vackra
spelvärlden upp sig. Jag står på en klippavsats, lyssnar till en vacker
pianoslinga och det gröna och storslagna Hyrule breder ut sig framför
mina ögon. Det finns inga bra och beskrivande ord för vad som sker, det
behöver upplevas, och jag är genast helt fast i Breath of the Wilds
värld och jag förstår att det här kommer bli en spelupplevelse utöver
det vanliga. Sedan ramlar jag direkt ner för klippavsatsen framför mig
och dör, och min dotter skrattar åt mig, haha.
Spelvärlden som Nintendo under fem år har byggt upp är helt och hållet
magisk, och man känner verkligen att de pressat all sin kunskap och alla
sina färdigheter i detta spel. När man springer runt i den stora
världen, märker man inspirationen spelmakarna har haft. Jag tänker på
den hårda känslan ifrån Metroid Prime, den varma världen i Indiana
Jones-filmerna, en blandning av valfri tidig Hayao Miazaki-filmvärld och
tankarna går framförallt till böckerna och filmerna om den enda ringen.
Tolkiens och Miyazakis värld breder ut sig, i form av ett Zelda-spel.
Wow!
Skogarna är lummiga, bergen är höga, vidderna är storslagna och
snölandskapen är karga och mörka. Och till detta ett enastående och
vackert soundtrack, som fångar alla ögonblick på ett perfekt avvägt
sätt. Ibland tystnad, ibland mysig och snäll musik, ibland hårt och
spännande och ibland bara vackert. Zelda-känslan är total, och nu i
kombination med så mycket mer!
Utan att spoila så mycket ifrån spelets handling så vill jag ändå
beskriva några av mina upplevelser, även om de är alldeles för många för
att skriva om. Men är ni oroliga för spoilers, så läs inte dessa
nästkommnde stycken.
EVENTUELLA SPOILERS!
Otroligt många av spelets platser och äventyr är som sagt helt magiska. När man springer upp för Lanayru-bergets snötäckta, kalla och hala brant i jakt på draken Naydra. När man vid foten av den iskalla Hebra-bergskedjan värmer sig i en liten timmerstuga, och vid den varma brasan läser en gammal dagbok. När man intet ont anande letar i de vackra och uråldriga ruinerna nedanför Temple of Time springer rakt in i spelets första Guardian, och de pittoreska och mysiga Miyazaki-miljöerna på en sekund förvandlas till en brutal slagplats. När man hittar spelets första storslagna och gömda labyrint, och en otroligt spännande John Carpenter-80-tals-inspirerad syntslinga hörs i bakgrunden. När spelets första Blood Moon uppenbarar sig, och den tidigare så fina och lugna månskens-natten förvandlas till total skräck. När man i jakt på Spring of Courage klättrar runt i de fuktiga och varma träskmarkernas ruiner (som påminner mycket om Chozo-ruins i Metroid Prime) med regnet piskande och dånande åska, och aggressiva blixtar slår ner runt om en. När man med enbart pilbåge glider fram genom luften i jakt på fjäll från spelets stora, majestätiska och uråldriga drakar. När man i bästa Hotet från Underjorden-stil slåss mot de mäktiga Moldugas i den brännande heta öknen, och man är mitt inne i den bästa av klassiska Matiné-filmer. När man blir känslosam av den fina men förbjuda kärleken mellan rasgränserna i vattenstaden Zoras Domain. När Link springer på stora kugghjul i bästa Lupin-stil, precis som i klockstapeln i slutet av filmen Castle of Cagliostro. När man glider genom luften mellan de ståtliga Pillars of Levia, som taget direkt från filmen Avatars floating mountains på planeten Pandora. När man i en djup dal omringad av höga berg springer genom ett igenvuxet och uråldrigt slagfält ser det majestätiska Fort Hateno breda ut sig. Eller varför inte när den gåtfulle romantikern Kass står och spelar sin vemodiga sång på sitt dragspel högst upp på en spetsig klippa som sticker upp ur havet långt ute i Kitano-bukten, regnet piskar ner och det är fullt av havsfåglar som cirkulerar och tjuter ovanför. Mycket vackert och ett av spelets finaste och mest mystiska stunder. När man jagar uråldriga tempel och mörka hemligheter, när man bestiger berg efter berg i jakt på Kurok-seeds och ädelstenar, när man blir fast på den vackraste av söderhavsöar, när man möter sin första skräckinjagande Lynel, när man.....när man....när man.....jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Det finns så otroligt mycket att uppleva, och man tröttnar aldrig på att spela.
Spelet
är melankoliskt, roligt, spännande, vackert, mörkt, mysigt, det
frambringar så många känslor och har så många bottnar. Jag har aldrig
spelat ett spel tidigare där det är så roligt att bara springa omkring,
klättra, fånga insekter, fiska eller plocka svamp. Helt plötsligt ser
jag en rökpelare i skogen därborta, jag springer dit, en man sitter vid
en brasa och vi börjar prata. Han frågar mig vart jag är på väg, och
berättar sedan sin historia. När jag strax efter tittar upp ser jag
fåglar som vackert flyger förbi i klassiska i v-formationer, jag hör
grodor kvacka och hoppa omkring vid vattendraget bredvid, olika slags
fiskar simmar runt i floden som vattendraget mynnar ut i, insekter
låter, jag ser syrsor och fjärilar, vilda hästar springer fram på fältet
lite längre bort och in i den närliggande skogen. Världen jag befinner
mig i lever fullt ut, och jag har inga planer på att lämna den ännu. Jag
kommer på mig själv med att spendera lika mycket tid med att upptäcka
nya platser och lösa gåtor som jag gör med att bara springa omkring,
hoppa och klättra runt i den stora världen, fånga insekter, plocka
blommor och svamp, fiska och leta skatter. Att springa fram genom det
höga gräset med den varma solen lysande, och när de fina pianoslingorna
träder fram, då är Zelda som bäst, och inget annat spel kan fånga samma
känsla. Alla som tycker om äventyr behöver verkligen spela och uppleva
det här spelet för sig själva.
Men har jag bara lovord att säga om detta spel, nej det har jag
verkligen inte.
Ett av de många negativa intryck jag tidigare hört är att det inte finns
"dungeons" på samma sätt som i tidigare spel i serien, och det både
stämmer och inte stämmer. Det finns inga renodlade dungeons, men det
finns över hundra Shrines samt fyra Divine Beasts att besegra, plus
slutfasen i spelet. Dessa Shrines är uråldriga tempel, som var och en
består av en utmaning, de är mystiska och känslan jag får är verkligen
att se funnits där i flera tusen år. De innehåller spännande musik,
djupa och bottenlösa avgrunder och kluriga gåtor, som det ofta finns
fler olika lösningar på. Vissa pussel är jättebra designade med kluriga
och smarta pussel. Vissa är hopplösa och ologiska, och vissa är helt och
hållet frustrerande. Ibland blir jag tokig på de kryptiska pusslen, men
som tur är går det oftast att till sist komma fram till en lösning. Det
finns som sagt oftast fler än ett sätt att lösa saker och ting på,
vilket är mycket smart designat, men jag stör mig ändå på många av
spelets "klurigheter". Många av spelets Shrines är s.k battle-shrines,
och de är grymma. Framförallt tidigt i spelet när många fiender är
svåra, men en nackdel är att ju starkare man själv blir desto lättare
blir många fiender. Slag från fiender som tidigt i spelet tog tio
hjärtan eller fullt liv, tar nu ett halvt hjärta. En naturlig utveckling
kanske men också tråkig enligt mig. Jag tycker ett spel ska bli svårare
gradvis ju längre in i det man kommer, Botw är tvärtom. Ur denna aspekt
är spelet som bäst under första halvan för då är det svårt. Synd att
det inte fortsätter så. Jag jämför ofta Botw med Metroid Prime, då jag
ser många likheter. Metroid Prime lyckades med svårighetsgraden, Botw
gör det inte riktigt. Som tur är blir verkligen inte alla spelets
fiender lätta, så det är inte helt och hållet negativt.
Spelets kanske svagaste punkt, i alla fall enligt mig, är de fyra Divine
Beasts. De innehåller jobbiga och väldigt snurriga pussel, de stannar
upp tempot i spelet och är tyvärr inte alls roliga. Jag drog mig varje
gång för att göra dom, och ville hellre spela vidare och göra sidequests
och jaga shrines. Man måste vända och vrida, som att spela det gamla
spelet kulan. Ni vet när man ska vända en träplatta så att en kula
rullar igenom. Men det spelet är kul, och logiskt. I Botw känns det ofta
väldigt ologiskt, och inte det minsta kul. Kryptiska kulan typ. Bara
frustrerande, man vill bara ut i den stora världen och ha kul igen.
Bossarna är sådär, lite roligt kluriga ibland men Divine beast-templen
är tyvärr det absoluta sämsta med detta spel. Väldigt synd då både
utseendet och framförallt musiken på alla dessa fyra platser är helt
underbar.
Spelkontrollen i Breath of the Wild är väldigt bra, däremot med en
ganska märklig inlärningskurva. För mig tog det många långa timmar att
bli duktig på att styra Link i detta spel, men det behöver absolut inte
vara något negativt, snarare kanske tvärtom. Däremot har kontrollen en
fatal miss. Att man duckar och börjar gå långsamt när man trycker ner
samma knapp man styr Link med. Detta låter kanske som en bagatell, men
Botw har ofta väldigt intensiva strider, och då händer det (för många av
oss) allt för ofta att man trycker lite hårdare på kontrollen, vilket i
sin tur gör att Link börjar krypa super-långsamt när man minst av allt
vill det, mitt i de hårdaste striderna. Detta blir ofta ödestigert,
eftersom det är när man är som mest pressad som detta händer. Jag tänker
framförallt på när man möter Guardians i major-battle-shrines tidigt i
spelet, samt när man slåss mot Lynels. Katastrof och några svordomar har
nog tyvärr slunkit ur mig lite här och där under spelets gång.
En kanske onödig detalj att gnälla på är att jag tycker att designen på
framförallt bergs-snubbarna Gorons är ganska löjlig. De passar inte
riktigt in i denna värld, och även om jag förstår att Nintendo behöver
göra fansen nöjda, så tror jag man hade kunnat göra om designen på denna
ras utan ramaskri från fansen. En mer vuxen design på dessa stora
lunsar önskar undertecknad.
En sista grej jag känner att jag måste gnälla på är att i Breath of the
Wild känner man sig aldrig fången någonstans, för man kan alltid
teleportera sig till säkerhet med ett blixtsnabbt knapptryck. Det är
väldigt synd, och säkert något majoriteten av fansen uppskattar, men det
gör att den där läbbiga känslan av klaustrofobi aldrig riktigt infinner
sig. Återigen, Metroid Prime gör detta till fullo. Jag tror inte
Nintendo riktigt vågar, för en stor majoritet av Zeldas fanbase avskyr
"det svåra" i seriens första två spel. Synd, då det är det svåra och det
farliga som lockar mig och många andra. Man märker att spelutvecklarna
har fått kompromissa mycket. En stor del av spelet är mörkt, hårt och
kargt, medan den andra delen är fint, mysigt och lättsamt. Det finns mer att klaga på, till exempel att vissa "mellansekvenser" som
är förprogrammerade är lite väl enkla och får samtidigt spelaren att
känna sig "dum", att Zelda själv, som trots att hon är en stark och tuff
tjej, vilket jag gillar, ofta är lite väl gnällig och tjatig på Link,
eller att spelets avslutning är lite väl lätt.
Men nu får det vara nog med gnäll.
Spelets musik som många har klagat
på, är till och med kanske spelets allra starkaste sida. Enligt mig
tillhör det avskalade och minimalistiska soundtracket ett av
tv-spelvärldens i särklass bästa. De som gnällt på att spelet är tyst
kan ärligt talat inte ha spelat särskilt långt eller mycket. Spelet
innehåller 211 skrivna stycken, så vad snackar dom om egentligen. 211,
hallå! Hur många andra spel har så många original-skrivna låtar? Det är
både komiskt och tragiskt att vissa faktiskt gnäller på det.
Höjdpunkterna är många, Kass vemodiga och vackra sånger, Miphas
känslosamma kärlekstema, labyrinternas och skogarnas mystiska toner och
Gerudo-öknen och tillhörande områden har musik som får mig att tänka wow
och åter wow. Full pott utan tvekan.
Spelet har som sagt så många bottnar. Bland annat gillar jag templen, de
gamla broarna, klättrandet, de bottenlösa avgrunderna i alla shrines,
kärleken mellan ras-gränserna och äventyrandet. Min dotter däremot
gillar framförallt att smyga sig på och tämja vildhästar, att
experimentera med att laga olika maträtter och att inreda sitt hus och
gå omkring i de fina små byarna och göra sidequests. I Zelda gör man vad
man vill, och inget är mer rätt eller fel än de andra.
Det finns andra spel som är mer fulländade, i mitt tycke bland annat
Metroid Prime, Dr Mario eller Zelda II-The Adventure of Link. Men Breath
of the Wild är trots alla sina brister världens bästa spel, det är bara
så, vare sig man vill eller inte.
Jag är förälskad i det här spelet, och även om jag kanske rankar ett
fåtal andra spel högre till själva helhetsintrycket, så kan jag inte
säga något annat än att detta är det bästa spelet någonsin. Breath of
the Wild utspelar sig i en vacker och gåtfull värld, som jag förstår att
det tog drygt fem år att utveckla.
Spelet är fulländat trots de många
bristerna, bättre än så kan jag inte uttrycka mig. 10/10. Ren och skär
Nintendo-magi.
Tack för ordet/ Vincent.