Mariya Takeuchi

Mariya Takeuchi-Variety (1984)

I slutet av 70-talet och början av 80-talet blomstrade en genre i Japan som kallas för City pop. Det var Japans egna variant av Synthpop och Disco, med influenser av både soul och funk, och en musikstil jag tycker mycket om. Att jag personligen tycker om den här musik-genren beror till största del på att jag växte upp med så mycket 70- och tidig 80-tals anime som innehåll denna musik, tex Robotech, Starzinger, Future Boy Conan, Rai Grottpojken m.fl. Mariya Takeuchi var en av förgrundsfigurerna inom denna genre, och har i hemlandet Japan sålt mer än 16 miljoner skivor. Hon släppte sin första skiva redan 1978 och det här är hennes sjunde skiva i ordningen. Dags att drömma sig tillbaka till neon-ljusens tid.

1. もう一度

Skivan börjar starkt med en melodiös låt, och med klassisk sång av Mariya. Den här musiken är så härlig för man tänker genast tillbaka på en svunnen tid när allt kändes mycket enklare. En kör i bakgrunden håller takten till den sköna melodien, och den här låten innehåller influenser från många håll och kanter. Min japanska är tyvärr en aning bristfällig så jag är inte helt söker på vad hon och kören sjunger om, trots att de ibland blandar in ett och annat engelskt ord. Mycket stark start på skivan!

2. Plastic Love

Det andra spåret heter Plastic Love, och är inte bara den låten som fick mig att börja lyssna på artisten i fråga, utan även hennes största hit även utanför hemlandet. Den här låten är helt magisk, och en stor favorit för mig. Lite vemod och melankoli, blandas med glädje och en härlig melodi. Plastic Love är en mycket bra företrädare för hela City Pop-genren. Jag älskar den här låten och den får solklart full pott.

3. Let's get married

Tredje låten sjunger Mariya på engelska, och hennes uttal är mycket bra vilket är lite överraskande. Det är såklart väldigt fördomsfullt av mig att tänka något annat, men jag visste inte att hon kunde någon engelska alls. En trevlig överraskning, precis som när jag fick reda på att den sydkoreanska artisten Psy kunde prata utmärkt engelska. Jag vet inte varför, men jag blir glad när folk pratar flera olika språk, ett tecken på både intelligens och hängivenhet. Hur är själva låten då? Den är ok, en skön melodi och texten handlar om, ja, att gifta sig.

4. One Night Stand

Från en låt om giftermål till en låt om ett one night stand, det är minst sagt tvära kast på denna skiva. Här sjunger Mariya återigen på japanska, och jag får lite svårare att följa med i texten. Lugn och skön låt.

5. Broken Heart

Först giftermål, sedan one night stand, och nu broken heart. Följer låtarna ett tema, undrar jag. Här sjunger Mariya återigen på engelska, och när jag googlar henne så får jag reda på att hon som 17-åring på slutet av 60-talet studerade ett år i USA som utbytesstudent. Gissningsvis lärde hon sig engelska då. Låten handlar om hennes bästa vän som svikit henne, och att hon skulle göra vad som helst för att slippa ha detta "broken heart". Skön låt, med en skön körsång i bakgrunden, men personligen föredrar jag när Mariya sjunger på japanska. Engelska har ibland en tendens att bli lite cheesy, men skön låt oavsett.

6. アンフィシアターの夜/Night at the Amphitheater

Den sjätte låten är lite popigare och med lite rock'n'roll-inslag. Lite gladare toner här, och jag gillar det. Jag känner för att sitta i en lyxig 80-tals bar, dricka en mojito och lyssna på det här live på en liten scen.

7. とどかぬ想い

Nästa spår saktar ner musiken lite igen, och har bland annat väldigt sköna blås-instrument. Den här låten tar tillbaka lite av svärtan tidigare på skivan, och är mycket bra. Får mig lite att tänka på filmen Hard Boiled, av John Woo. Det soundtracket påminner mig om den här låten, och det är ett soundtrack jag måste lyssna på mer.

8. マージービートで唄わせて

Skivans åttonde låt är lite gladare, men fortfarande med samma typ av melankoli. Härlig stämning i denna, och jag kan inte annat än att älska både denna musik-genre, denna skiva och denna artist.

9. 水とあなたと太陽と

Nästa spår har lite mer av en pianobar-stämning, men passar perfekt in på skivan. Mycket skön.

10. ふたりはステデ/ Going Steady

Återigen ett jätteskönt spår, med lite gladare tongångar. Skivan går åt den positiva inriktingen verkar det som, från att ha startat lite vemodigare. Bra spår, även om jag föredrar det mer melankoliska. Återigen sköna blåsinstrument, och låten växer snabbt hos mig. Jag tror faktiskt att den är ett av skivans bättre spår.

11. シェットランドに頬をうずめて

Dags för sista låten, på en väldigt härlig skiva. Musiken bromsas ner, och en fin melodi spelas i bakgrunden samtidigt som Mariya själv sjunger fint, som hon alltid gör. En mycket fin avslutning på en mycket fin skiva.

Sammanfattning: Att den här skivan skulle vara bra det var jag ganska säker på, men att den skulle vara såhär jämn och genomgående bra trodde jag inte. En mycket trevlig överraskning, och det ska bli väldigt kul att lyssna på fler skivor av Mariya Takeuchi. Jag älskar japansk city pop!

Bästa spår: Av så många bra spår är det svårt att välja ut ett. Jag tyckte bland annat mycket om Hard Boiled-vibbarna jag fick på det sjunde spåret, och jag blev glatt överraskad av de glada tonerna på skivans tionde spår. Men bästa spår måste ändå bli Plastic Love, om inte annat så på grund av att det var den låten som fick mig att upptaäcka denna artist.

Totalbetyg: Mariya Takeuchi-Variety får 9 starka City Pop-neonljus av 10 möjliga. Mycket nära full pott.

/AG

Klicka här och börja skriva. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.

Klicka här och börja skriva. Sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång